Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił plany wprowadzenia do ruchu 22 nowych autobusów zeroemisyjnych, z czego 16 będzie miało napęd elektryczny, a 6 wodorowy. Testy nowych pojazdów już się rozpoczęły, a przetarg na ich zakup jest w toku. W przyszłych latach Bielsko-Biała zyska nowoczesny tabor, co przyczyni się do redukcji emisji CO2 oraz hałasu w miejskim transporcie.
Wzrost udziału zeroemisyjnych pojazdów w bielskiej flocie MZK to krok w stronę bardziej ekologicznego transportu miejskiego. Autobusy wodorowe Solaris Urbino 12 IV hydrogen były już testowane na lokalnych trasach, a ich specyfikacja dostosowana do potrzeb komunikacyjnych miasta zakłada, że na jednym tankowaniu pojazdy będą mogły przejechać przynajmniej 300 kilometrów. Czas tankowania nie powinien przekraczać 15 minut, co czyni te pojazdy praktycznymi w codziennym użytku.
Planowane zakupy są częścią większego projektu mającego na celu implementację elektrycznych i wodorowych autobusów w Bielsko-Białej. Do 2026 roku MZK planuje pozyskać łącznie 44 nowe pojazdy, przy wsparciu funduszy unijnych, które mogą pokryć do 90% kosztów zakupu. Mimo początkowych wysokich wydatków związanych z nową infrastrukturą, miasto dąży do unowocześnienia transportu publicznego w sposób trwały i efektywny. Kwestią kluczową będą także przyszłe mechanizmy wsparcia, które mają ułatwić tego rodzaju inwestycje.
Nowe regulacje prawne dotyczące zakupów zeroemisyjnych autobusów, wprowadzone w ramach aktualizacji Ustawy o elektromobilności, zmuszają gminy do przestawienia się na nowoczesny tabor, eliminując możliwość nabywania pojazdów z napędem konwencjonalnym. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego podkreśla, że rozwój elektromobilności w Bielsku-Białej nie jest dylematem, lecz koniecznością, która wpłynie na przyszłość organizacji transportu publicznego w regionie.
Źródło: Urząd Miasta Bielsko-Biała
Oceń: Elektromobilność autobusowa w Bielsku-Białej: nowe zeroemisyjne autobusy w planach
Zobacz Także