Poszkodowani w wyniku wrześniowej powodzi w 2024 roku mogą ubiegać się o umorzenie składek na ubezpieczenia społeczne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przyjmowanie wniosków w tej sprawie od 6 stycznia 2025 roku. Wnioski skierowane do ZUS mogą składać osoby prowadzące działalność gospodarczą na terenach dotkniętych klęską. W artykule przedstawione zostały kluczowe informacje dotyczące procedury oraz warunków, które należy spełnić.
Od początku roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia składanie wniosków o umorzenie składek dla przedsiębiorców, którzy doświadczyli strat w wyniku powodzi. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, działalność pożytku publicznego lub rolniczą w strefach objętych skutkami żywiołu, mogą ubiegać się o tę pomoc. Wniosek dostępny jest na stronie ZUS i można go złożyć zarówno elektronicznie, jak i w formie papierowej w placówkach ZUS.
Aby uzyskać umorzenie składek, wnioskodawcy będą musieli wykazać minimum 40-procentowy spadek dochodów w porównaniu do poprzedniego roku za określone miesiące. W przypadku nowo utworzonych działalności, wymagany będzie inny okres porównawczy. Umorzeniu podlegają różne należności, w tym składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz Fundusz Pracy. Co istotne, przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, również mogą starać się o umorzenie, a proces decyzyjny ze strony ZUS ma być szybki i zrozumiały.
Decyzje ZUS w sprawie wniosków o umorzenie składek będą przekazywane w możliwie najkrótszym czasie. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia, przedsiębiorcy otrzymają informację o przyznanej pomocy, która zostanie także przekazana do wojewody. W sytuacji, gdy umorzenie zostanie częściowo lub całkowicie odmówione, wnioskodawcy będą mieli możliwość odwołania się do sądu okręgowego w wyznaczonym czasie. Ważne jest, aby osoby zainteresowane tą formą wsparcia dokładnie zapoznały się z wszystkimi wymaganiami i szczegółami procesu.
Źródło: Urząd Miasta Bielsko-Biała
Oceń: Umorzenie składek dla poszkodowanych w wyniku powodzi w Bielsku-Białej
Zobacz Także